رونمایی از یك هواپیمای مسافربری هیدروژنی-برقی

رونمایی از یك هواپیمای مسافربری هیدروژنی-برقی

به گزارش فیت استور یک شرکت سنگاپوری درحال ساخت یک هواپیمای مسافربری هیدروژنی-الکتریکی جدید است که نخستین هواپیمایی خواهد بود که بر فراز اقیانوس اطلس جنوبی پرواز می کند.


به گزارش فیت استور به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت "هس انریی سیستمز"(HES Energy Systems) مستقر در سنگاپور درحال ساخت هواپیمایی است که آنرا نخستین هواپیمای مسافربری هیدروژنی-برقی جهان لقب داده است.
این شرکت برای نخستین بار برنامه خویش را در سال ۲۰۱۸ اعلام نمود. اخیراً هم شرکت مادر آن معروف به "ISAE-SUPAERO" اعلام نموده است که درحال کار بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین با سوخت هیدروژن برای عبور از فراز اقیانوس اطلس جنوبی است.
باآنکه بحث های زیاد در مورد الکتریسیته در مقابل هیدروژن ادامه دارد، اما در گزارش سال ۲۰۲۱ پایگاه "MarketsandMarkets" که در ماه آوریل انتشار یافت، آمده است که ارزش بازار هواپیماهای هیدروژنی تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۷.۵ میلیون دلار خواهد رسید.
این شرکت سنگاپوری تصریح کرد که هدف آن استفاده از پتانسیل هواپیماهای هیدروژنی با ساخت هواپیمایی است که نوع جدیدی از حمل و نقل هوایی را که بی صدا، غیرمتمرکز، شخصی و با انتشار صفر کربن است، دنبال می کند.
این شرکت از سلول های سوخت هیدروژنی فوق سبک استفاده می نماید که قادر به تأمین بیشتر از ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم و یک طراحی پیشرانه هواپیمای الکتریکی است. این هواپیما از طراحی ماژولار استفاده می نماید که سبب افزایش ایمنی از راه تعدیل نیرو در کل این سیستم می شود.
باآنکه این شرکت اطلاعات کمی در مورد مشخصات این هواپیمای مفهومی معروف به "المنت وان"(Element One) عرضه کرده است، اما تصویری که با اعلامیه اصلی انتشار یافت، هواپیمایی با ۱۴ پروانه را نشان داده است که هر کدام به یک سلول سوختی هیدروژن متصل هستند.
این هواپیما بگونه ای طراحی شده است که می تواند چهار مسافر را بسته به این که سوخت هیدروژن به صورت گاز یا مایع ذخیره شده باشد، تا ۵۰۰۰ کیلومتری جابجا کند.
باآنکه ظرفیت حمل مسافر این هواپیما کم به نظر می آید، اما شرکت سازنده می گوید که این بدان مفهوم است که این هواپیما به صورت سفارشی ایجاد می شود و برای جوامع روستایی قابل دسترس تر است و به این پروژه احساس یک پروژه تاکسی هوایی می دهد.
به همان روش خیلی از پروژه های هواپیماهای عمودپرواز برقی(eVTOL)، هواپیمای "المنت وان" هم می تواند ظرف ۱۰ دقیقه سوخت گیری کند. در حالیکه اغلب تاکسی های هوایی به باتری های قابل تعویض روی می آورند، "المنت وان" برای خاموش کردن مخازن هیدروژن خود از سیستم تعویض خودکار استفاده خواهد نمود.
"تاراس وانکویچ" بنیان گذار شرکت "هس" توضیح داد: حالا میتوان با استفاده از ذخیره انرژی هیدروژن فوق سبک از محدوده استقامت پرواز برقی عبور کرد. طراحی "المنت وان" راه را برای هیدروژن تجدیدپذیر بعنوان یک سوخت دوربرد برای هواپیماهای برقی هموار می کند.
این شرکت درحال مذاکره با تولیدکنندگان صنعتی هیدروژن برای آزمایش سیستم های سوخت رسانی خود در فرودگاه ها است.
شرکت مادر "هس" هم اخیرا اعلام نموده است که می خواهد با عبور از اقیانوس اطلس جنوبی از سنگال به برزیل در مسیری حدودا ۳۰۰۰ کیلومتری با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین که از یک سلول سوختی هیدروژنی نیرو می گیرد،، تاریخ ساز شود.
از دیگر شرکت هایی که درحال تولید هواپیماهای هیدروژنی هستند میتوان به "ایرباس" و "یونیورسال هیدروژن" اشاره نمود که هدف آنها بهینه سازی هواپیماهای موجود با سلول های سوختی هیدروژن است.
"هس" اعلام نمود که امیدوار است نخستین نمونه اولیه "المنت وان" را پیش از سال ۲۰۲۵ بسازد و بزودی اطلاعات بیشتری در مورد هواپیمای هیدروژنی-برقی خود به اشتراک خواهد گذاشت.




منبع:

1400/03/26
22:21:33
5.0 / 5
805
تگهای خبر: سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
FitStore